Lang niet alle energiecoöperaties hebben speciale aandacht voor mensen met een smalle beurs. De Groene Wijkers zijn graag bereid alle informatie daarover te delen. Ook hier vallen zij op, want De Groene Wijkers zijn bijzonder vaardig met social media en hebben in hoog tempo een eigen website ontwikkeld en een reeks filmpjes gemaakt. Daaronder een filmpje over de vijf maatregelen in de Energiebespaarbox. Dit ziet er professioneel uit, maar is door De Groene Wijkers ontwikkeld en zij treden er zelf in op.
De gemiddelde leeftijd in energiecoöperaties ligt ruim boven de veertig en het zijn vaak mannen. Ook hier vallen De Groene Wijkers op, omdat de gemiddelde leeftijd onder de dertig ligt en de verdeling over mannen en vrouwen min of meer gelijk is. Een verklaring is dat een groeiend aantal opleidingen zich richt op verduurzaming en dat daarin het aantal banen groeit. Daarmee is een nieuwe groep mensen ontstaan die zich voor energiecoöperaties wil inzetten. Deze groep brengt meteen een hoog niveau aan kennis in.
Een vierde opvallend kenmerk komt niet van De Groene Wijkers, maar van de Omgevingsdienst IJmond die achter dit initiatief staat. Deze dienst ziet dat het effectief is wanneer bewoners elkaar oproepen om te verduurzamen. Voorbeeld is een ander bewonersinitiatief binnen het gebied van de Omgevingsdienst IJmond, Wormerland Duurzaam. Door als bewoners van een wijk andere bewoners aan te spreken worden in sommige straten percentages boven de 20% gehaald aan mensen die meedoen aan een collectieve inkoopactie. Tot dergelijke percentages komen overheden en bedrijven niet als zij een oproep doen. Ook De Groene Wijkers passen in de strategie om bewoners in actie te laten komen, omdat zij zijn opgeroepen door andere bewoners. Zo loopt namelijk ook de verkoop van de Energiebespaarbox.
Reacties