Log in
inloggen bij Renda
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Content / Nieuws

Gekke mensen bestaan niet. Mensen met problemen wel.

25 oktober 2018

Op de Dag van de Bewoner organiseerde Talen Vastgoedonderhoud een interactief pop-up theater. Aan de wand hing een theaterdoek en de deelnemers werden zelfs ontvangen met een zakje popcorn. Een trainer speelde samen met een acteur lastige situaties met bewoners uit de dagelijkse praktijk van bewonersbegeleiders. Situaties waarbij de communicatie tussen de bewoner en de begeleider niet zo soepel verliep. De gespeelde scenes leidden tot veel hilariteit en herkenbaarheid. Deelnemers mochten vervolgens zelf tips geven hoe de begeleider het beste om kon gaan met de bewoner in een specifieke situatie.

“Wat zijn jullie ervaringen met lastig gedrag?” vraagt Cornelis Schenk, trainer bij Kjenning Opleidingen. “Bewoners voelen zich vaak niet serieus genomen en reageren daarom agressief”, roept een deelnemer. Schenk beaamt dat dat inderdaad zo kan zijn. “Er zijn verschillende soorten lastig gedrag. Allereerst is er gedrag voortkomend uit frustratie.” Schenk speelt samen met acteur Hans Platje een eerste situatie. Platje is een bewoner die op aanvraag van de corporatie input heeft aangeleverd over de naderende renovatiewerkzaamheden. Echter heeft hij daar nooit meer iets over gehoord. Hij raakt gefrustreerd, gooit alle post meteen in de prullenbak en neemt zijn telefoon ook niet meer op. Schenk speelt de bewonersbegeleider die langskomt bij de bewoner omdat die niet te bereiken is en de werkzaamheden bijna van start gaan.

De eerste keer dat de scene gespeeld wordt lopen de spanningen hoog op. De begeleider is zeer dwingend richting de bewoner. Hij toont totaal geen begrip voor het gevoel van de bewoner, luistert niet en gaat meteen in de aanval. “U heeft niets van zich laten horen, maar wij starten maandag met de werkzaamheden. Bent u dan thuis?” De frustratie loopt verder op bij de bewoner. “Dat zal ik nog wel eens zien of ik dan thuis ben”, roept hij boos. Uiteindelijk wordt er met het gesprek niets bereikt en is de begeleider geen stap verder gekomen.

Stop

De scene wordt vervolgens opnieuw gespeeld. Nu mogen de deelnemers ‘stop’ zeggen wanneer ze de begeleider een tip willen geven over hoe hij de situatie ook anders aan kan pakken. Vrijwel direct nadat de scene begonnen is, wordt er al stop geroepen. De bewonersbegeleider kan bijvoorbeeld zachter kloppen op de deur en als de bewoner deze opendoet eerst vragen of hij even tijd heeft. Zo komt hij al minder dwingend over. De tips die de deelnemers geven, pakken niet altijd goed uit. Dit zorgt voor grappige momenten, waarbij de deelnemers zien hoe een goedbedoelde tip soms toch uit de hand kan lopen. Door uiteindelijk de bewoner serieus te nemen en tijd te maken om naar zijn verhaal te luisteren verloopt het gesprek een stuk soepeler dan de eerste keer.

Naast dit type gedrag is er ook gedrag dat als instrument wordt ingezet om een doel te gebruiken en verward gedrag, waarbij er sprake is van een stoornis die leidt tot ongecontroleerde agressie. Op basis van dit laatste type wordt ook nog een scene gespeeld. Schenk laat tenslotte kenmerken van lastig gedrag zien en geeft aan dat je gedrag kunt beïnvloeden door het in eerste instantie te herkennen en vervolgens de situatie te de-escaleren, door bijvoorbeeld begrip te tonen, maar ook door een grens aan te geven. Zo vliegt de sessie voorbij en verlaten de deelnemers na een uur vol inspiratie het theater.

Talen Vastgoedonderhoud maakte zelf een video van de Dag van de Bewoner.

Reacties

Renda ©2024. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren