Hoe breng je het nodige in het juiste perspectief, wat kan ik toepassen zonder grote spijt achteraf? Het is een spannende tijd met veel nieuwe ontwikkeling, nieuwe markttoetreders en geen standaardisaties. Hoe kun je nu ervaringen opdoen en delen, total cost of ownership (TCO) bepalen als nieuwe ontwikkelingen elkaar opvolgen? Moet je nu kiezen voor een type product of nieuwe dienst en daarin volledig focussen en daarbij de overige innovaties en pilots laten passeren? Als belanghebbende in de corporatiesector zijn dit lastige vragen.
Op dit moment worden in de sector zonnepanelen geplaatst, geëxperimenteerd met waterstof (H2) en duizenden warmtepompen geplaatst. Al deze apparaten moeten in de levensduur onderhouden worden, en voorkomende storingen moeten verholpen worden. Er is geen enkele vorm van standaardisatie op dit moment. Hierdoor ontstaat een mengelmoes aan merken en typen in mijn werkveld. Laat staan de complexiteit van de garantie afspraken. Wat is eigenlijk garantie? Is dit een productgarantie, een systeemgarantie, een prestatiegarantie of een opwekkingsgarantie? En bij wie heb ik deze garantie afgesloten?
Stel je de volgende situatie eens voor: je hebt woningen verduurzaamd voor 45 duizend euro per woning. Huurders zijn keurig geïnformeerd en begeleid. Ook eigen wijkbeheerders, gebiedsopzichters en frontoffice zijn volledig ingelicht. Misschien is er zelfs een energiecoach ingehuurd. Na vier jaar komen er problemen met de zonnepanelen: de opwekking wijkt behoorlijk af van de uitgangspunten. Huurders salderen minder, de leverancier van de panelen bestaat niet meer, de fabrikant is failliet of de garantieafspraken bij de installateur en bouwkundig aannemer zijn verlopen. Wat nu? Een volledig nieuwe zonnepanelen installatie. De omvormer kan geen verschillende WattPiek panelen aansluiten. Dus nieuwe panelen en een nieuwe omvormer. Wederom een nieuwe investering.
Je kunt natuurlijk stellen dat dit onwerkelijk is en niet voorkomt. Ik betwijfel dit. De markt van toetreders op warmtepompen en zonnepanelen lijkt ontploft. Er zijn allemaal nieuwe bedrijven met korte en lange termijndoelstellingen op de “verduurzamingsmarkt”. De kwaliteit lijkt onder druk te staan, ook door krapte op de arbeidsmarkt.
Er zullen keuzes gemaakt moeten worden. Met wie en welke producten wil ik deze verduurzaming vorm gaan geven? Kan ik kwaliteit vragen, langdurige garanties afspreken en de dienstverlening door ontwikkelen? Daarentegen kan de corporatie meerjarige continuïteit, goed opdrachtgeverschap en stabiliteit bieden. In feite gaat het natuurlijk niet om de verduurzamingsopgave maar om de exploitatie van woningen. En tegenslagen in de verhuurperiode kunnen niet ten laste worden gelegd van de huurders.
Reacties