Met name in de winter merk je de voordelen van een goed geïsoleerde woning. Er zijn woningen die het hele jaar door tochtig en vochtig zijn. En waarvan de bewoners een hoge energierekening hebben. Met de nodige isolering valt er op veel fronten winst te behalen. Maar bewoners zien dat niet altijd zo. ‘Waar is het allemaal nodig voor?’ ‘En dan ga ik zeker veel meer huur betalen?’ Wanneer het om woningen gaat, gaat het ook om mensen. Een open en warme werkwijze in het contact met bewoners is van groot belang.
Wanneer woningen worden gerenoveerd is het nodig dat de Energie-Index wordt bepaald. Zeker wanneer er sprake is van veel verschillende woningen in een complex of wijk, worden de meeste woningen allemaal bekeken. Op die manier geven wij ons maatwerkadvies. In zekere zin een rationeel proces. Woning, meetgegevens, berekeningen, labels. Het zijn de ingrediënten voor een gedegen advies. Alleen moeten we de belangrijkste speler niet uit het oog verliezen. Dat is uiteindelijk niet onze opdrachtgever, maar de bewoner. Die heeft vragen. Misschien zorgen of wantrouwen. Die kijkt naar zijn of haar eigen concrete situatie. En die wil ook concrete antwoorden.
Het gevaar is dat wij en onze opdrachtgevers zich richten op de harde feiten, de doelstellingen, de planning en een soepel lopend proces. Maar wie op al deze ‘fronten’ succes wil boeken, moet de bewoner op de eerste plaats zetten. Ik herinner me een voorval waarbij de bewoner niet alleen alle medewerking weigerde, maar ook zich zo agressief uitte dat de aannemer een daarbij behorend protocol uit de kast wilde halen. Hij had het mogen doen, maar het probleem was alleen nog groter geworden. Een van onze medewerkers ging praten. Kou uit de lucht. De aannemer kon verder.
Voor bouwkundigen blijft het een aandachtspunt om ook sociaal sterk te zijn. Wanneer ik door wijken loop waar we gewerkt hebben, kom ik nog wel eens ‘oude’ bekenden tegen. De duim gaat omhoog. Wat een beetje warmte niet kan doen.
Reacties
Djon Vendel - Woonstichting Etten-Leur 03 januari 2017 14:38
Dit is een goed verhaal. Renoveren en verduurzamen doe je uiteindelijk toch voor de klant ( onze bewoners ) Wanneer dit in eerlijk en transparant overleg gebeurt dan krijg je iedereen mee. Sociaal zijn en empathie tonen helpt. Mvrgr. D.Vendel