Wanneer je daar dan zit is het stiekem toch wel overweldigend wanneer dat allemaal in één keer op je afkomt. Eén ding waar ik echter meteen aan gewend was, was het fietsen naar je werk. In plaats van elke dag 1,5 tot 2 uur te pendelen stap ik nu op mijn fietsje en ben ik binnen 10 minuten op plaats van bestemming. En wanneer je dan na een dag vol nieuwe indrukken naar huis mag fietsen, ben je dat overweldigende gevoel weer snel kwijt en vallen zaken langzaam op de juiste plek.
Nu, bijna aan het einde van mijn eerste maand, kan ik vragen over “Wie is Van der Meijs?”, “Welke diensten leveren jullie?” en “Waar zijn jullie goed in” steeds beter beantwoorden. Nu heb ik nog lang niet alle antwoorden, maar het begint vorm te krijgen. Soms word je ook verrast door bepaalde zaken. Wanneer je mij een kleine maand geleden zou vragen: “Waar denk je aan bij onderhoud en renovatie?”, dan dacht ik niet direct aan de bewoner. Het ging toch om die harde stenen, die houten kozijnen en die daken? En vooral, hoe krijg je woningen op de meest efficiënte en kwalitatieve manier naar de nieuwste eisen en standaarden. Toen laatst werd gevraagd of ik mee wilde gaan naar een workshop Hostmanship, wist ik dan ook niet direct wat ik moest verwachten. Wat heeft Hostmanschip nu direct met deze, mijn, branche te maken?
Gastheerschap bleek uiteindelijk dichterbij vastgoedonderhoud en renovatie te liggen dan die stenen, houten kozijnen en daken waar ik in eerste instantie aan dacht. Je komt als onderhoudspartij bij de bewoner op bezoek. Wij gaan in zijn/haar huis aan het werk. Wanneer ik dit naar mijzelf zou betrekken heb ik liever een vakman over de vloer die waarde hecht aan mijn thuis, mijn omgeving en ook aan mij. Wanneer iemand alleen maar komt om zijn werkzaamheden uit te voeren, geen oog heeft voor mij of mijn omgeving, dan geeft dat geen goed gevoel. Ook al zijn de werkzaam kwalitatief goed verricht. Een groot gedeelte van mijn tevredenheid over de werkzaamheden komt ook met de persoon achter die werkzaamheden. Hoe is deze persoon en hoe komt deze persoon bij mij over. Een hartelijk persoon met respect voor mij zorgt meteen voor een beter gevoel dan het tegenovergestelde.
Nu ik dit aan het schrijven ben moet ik onbewust terugdenken aan mijn studentenbaan als hovenier. Wanneer ik in een tuin aan het werken was, vaak in de hete zon want het was een zomer bijbaan, kwam ik liever bij mensen thuis wanneer deze vriendelijk naar mij waren. Mensen die oprecht interesse in mij als persoon toonden. Al was het dan nog zo warm, het was dan geen straf om voor deze mensen een mooie en onkruidvrije tuin achter te laten. Zeker wanneer zij nog extra hun best deden om mij koel drinken te geven, want zij vonden het stiekem ook warm.
Wanneer ik deze twee kanten naast elkaar zet kom ik uiteindelijk bij die ene kreet terecht die ik kreeg te horen tijdens de Hostmanship workshop: Behandel de ander zoals de ander behandeld wil worden. Het klinkt in eerste instantie misschien vergezocht, Hostmanship binnen een organisatie en binnen de dienstverlening, maar wanneer je het aandurft om net dat beetje verder te kijken en voorbij het ‘zweverige’ durft te stappen zit er meer waarheid in dan je zou denken. In ieder geval dan ik dacht. Nu zal ik waarschijnlijk te nuchter blijven om mezelf hierin te verliezen, maar de kern achter “Behandel de ander zoals de ander behandeld wil worden” zorgt er wel voor dat onderhoud en renovatie over meer gaat dan alleen die stenen, houten kozijnen en daken. Vraag mij over een half jaartje nog maar eens waar ik aan denk bij onderhoud en renovatie, ik ben benieuwd wat ik dan antwoord.
Reacties
Lex Niekoop - Woonbedrijf 07 juni 2018 10:24
Mooi verwoord Martijn! Hostmanship zet i.i.g. aan tot nadenken. Veel succes met je werk en het verder kijken dan alleen de stenen, houten kozijnen en daken.