Log in
inloggen bij Renda
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Content / Nieuws

43% eigenaren kiest duurzame renovatie

21 januari 2013

Voor 43 procent van de woningeigenaren is duurzaamheid (zeer) belangrijk bij hun renovatieplannen. Veel eigenaren weten echter niet hoe ze hun woning duurzaam kunnen maken, waardoor zij op zoek gaan naar informatie over duurzame producten. Dat doen ze vooral via zoekmachines op internet, brochures of via vrienden en kennissen. Dit zijn resultaten uit de BouwKennis Renovatie Monitor van november 2012.

Bijna zeven op de tien woningeigenaren heeft minstens één klus in huis die de komende twee jaar uitgevoerd moet worden, variërend van schilderen, vloeren leggen tot sanitair vervangen. Om te achterhalen hoe belangrijk duurzaamheid hierbij is, is aan eigenaren met een eigen woning de stelling voorgelegd: ‘Duurzaamheid is zeer belangrijk voor mij bij renovatieplannen’. Ruim vier op de tien is het hiermee (zeer) eens, waarbij 7 procent het zelfs zeer met de stelling eens is. Ruim een derde staat er neutraal tegenover en voor slechts 16 procent is duurzaamheid niet belangrijk bij hun renovatieplannen.

Levensloopbestendig

Vooral woningeigenaren boven de 55 jaar vinden duurzaamheid belangrijk; 52 procent is het (zeer) eens met de stelling. Onder jongeren tot 35 jaar en 35- tot 55-jarigen is dat percentage respectievelijk 37 en 39 procent. 55-plussers zullen als ze besluiten te gaan renoveren hun woning vaker levensloopbestendig maken. In de Renovatie Monitor is ook gevraagd wat woningeigenaren onder duurzaamheid verstaan. 55-plussers definiëren duurzaamheid vooral als lange levensduur. Dat zou een verklaring kunnen zijn voor het feit dat die doelgroep vaker duurzaamheid belangrijk vindt.

Informatie vergaren

Ook is aan woningeigenaren die van plan zijn hun woning duurzamer te maken, gevraagd waar ze informatie over duurzame producten gaan zoeken. Gemiddeld 38 procent zoekt die informatie via online zoekmachines, 18 procent raadpleegt brochures en 16 procent vraagt informatie aan vrienden of kennissen. Ook de professional wordt geraadpleegd voor informatie; 13 procent van de ondervraagden gaat direct naar een professional toe en eenzelfde deel zoekt informatie via websites van fabrikanten. Tot slot zoekt slechts 28 procent geen informatie over duurzame producten, 14 procent weet het niet.

Bron: WoonKennis 

Reacties

Renda ©2025. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren