De gemiddelde effectiviteit van de websites van woningcorporaties krijgt een 7,3, een minimale stijging (een tiende) ten opzichte van 2011. De Amsterdamse corporatie De Key eindigt dit jaar op nummer één, met een rapportcijfer van 8,2. Dit blijkt uit het onderzoek Woningcorporatie Web Monitor 2012, uitgevoerd door Between-us.
De websites van de 25 grootste Nederlandse corporaties zijn in maart en april geanalyseerd op het gebied van vindbaarheid, gebruiksvriendelijkheid, content en functionaliteit. Ze werden onderzocht op 47 criteria, verdeeld over deze vier dimensies. De ondergrens van de selectie van de 25 corporaties ligt op circa 18.000 verhuureenheden. Bij het onderzoek, dat dit jaar voor de vijfde maal werd gedaan, is onder andere meer aandacht besteed aan wijkprojecten.
De website van De Key komt dit jaar met een 8,2 als beste uit de bus. Met haar zeer gebruikersvriendelijke en functionele website heeft de Amsterdamse corporatie na een aantal jaar in de top 5, nu een eerste plaats behaald in de webmonitor. Ook Vivare heeft zich de afgelopen jaren al ruimschoots bewezen op online gebied, stelt Between-us. De corporatie is dit jaar met een 8,1 goed voor een tweede plek. Gebruikersvriendelijkheid en service zijn belangrijke succesfactoren voor de Vivare-website.
De derde plek gaat naar WoonFriesland met een 8,0. De corporatie is koploper op het gebied van vindbaarheid, maar heeft ook op de andere gebieden de zaken goed voor elkaar. De website gooit hoge ogen met onder meer uitgebreide wijk- en woninginformatie.
Hoewel het gemiddelde cijfer op het gebied van vindbaarheid na twee jaar van stagnatie weer gestegen is van 6,0 naar 6,3, is het nog steeds de dimensie waar de laagste cijfers worden uitgedeeld. Veel corporaties zijn slecht of in het geheel niet te vinden op zoektermen zoals ‘huis huren + plaatsnaam’ in Google, blijkt uit het onderzoek.
Naarmate steeds meer contact met de klant via online kanalen verloopt – bijvoorbeeld door het verdwijnen van woonwinkels – wordt de rol van de website belangrijker. Ook het faciliteren van oudere doelgroepen is in toenemende mate belangrijk: in 2011 maakte 60 procent van de Nederlandse 65- tot 75-jarigen gebruik van internet (bron CBS). Toch is de toegankelijkheid van veel corporatiewebsites een aandachtspunt. De gemiddelde score op het gebied van gebruiksvriendelijkheid daalde dit jaar van een 7,3 naar een 7,1.
Content blijft een belangrijk element voor de websites. In de Woningcorporatie Web Monitor 2012 is het gemiddelde cijfer op het gebied van content een 7,1, ten opzichte van een 7,3 in 2011. Op het gebied van klantenservice en regelgeving gaat het voorzien van informatie meestal goed: hier worden prima resultaten behaald. Aandacht voor zakelijke belanghebbenden van de corporatie blijft een heikel punt. Iets minder dan een derde wijdt enige informatie aan de samenwerking met gemeente, zorginstellingen en politie.
De website begint als digitaal loket steeds meer terrein te veroveren. Met een gemiddeld cijfer van 8,2, is in de top 25 een groeiend aanbod te zien van online processen die klantvragen en -verzoeken op kunnen vangen. Een positieve en welkome ontwikkeling is het online aanbieden van functionaliteiten. Dit biedt gemak voor de klant en levert efficiency voor de corporatie.
Bron: Between-us
Reacties