Woonstichting ‘thuis heeft samen met bewoners een app ontwikkeld die zij kunnen gebruiken tijdens groot onderhoudsprojecten. Bewoners kunnen op elk moment van de dag per woning zien wanneer welke werkzaamheden gepland staan. Ze kunnen via de app berichten sturen naar de aannemer en de woonstichting om vragen te stellen of hun persoonlijke keuzes door te geven. ‘We konden meedenken en zelf aangeven wat ons nou handig leek. Dat is weer eens wat anders dan dat iemand achter een bureau bedenkt wat de mensen leuk zullen vinden.’
Woonstichting ‘thuis begint binnenkort met het opknappen van ruim 360 woningen in de Eindhovense wijk ’t Ven. Daar wordt de app - in dit geval wordt de app de “Ven app” genoemd, maar oorsponkelijk heet 'ie Samen Renoveren - voor het eerst in gebruik genomen. ,,Begin vorig jaar hebben we onze huurders in ’t Ven gevraagd naar een informatieavond te komen. Wij wilden ruim voordat het project van start ging met bewoners onderzoeken hoe de onderlinge communicatie tijdens zo’n ingrijpend traject verbeterd kon worden.
Gezien het gemak en toegenomen gebruik van smartphones en tablets bleek de voorkeur al snel richting een app te gaan”, vertelt Irene Neggers, sociaal projectleider bij ‘thuis. Na deze avond volgden nog enkele sessies waarbij bewoners en medewerkers van ‘thuis de functies en vormgeving van de app samen bedachten. De eisen: je moet snel en eenvoudig informatie kunnen delen, die bovendien op elk moment actueel is en per woning kan verschillen.
‘thuis benadrukt dat de app geen vervanger is van het persoonlijke contact met de bewoners. De applicatie moet medewerkers juist tijd besparen. Die tijd kan weer besteed worden aan bewoners die extra aandacht nodig hebben.
‘thuis herkende de potentie van zo’n app en verwacht er twee vliegen in een klap mee te slaan: Enerzijds kan het proces efficiënter doorlopen worden. Anderzijds kan de betrokkenheid van bewoners uiteindelijk tot een hogere klanttevredenheid leiden.
In het ideale geval leidt het groot onderhoudsproject zelfs tot een betere band tussen de wijkbewoners. ,,Het zou mooi zijn als deze app na de werkzaamheden een buurtapp wordt waarmee de bewoners in ‘t Ven met elkaar communiceren. Daarmee is het pleintje van vroeger weer terug, maar dan op smartphone en tablet.”
Reacties