Op het kantoor in het Betuwse stadje Culemborg brainstormen Wouter Noordink, Martijn Zomer, Harm Hermsen en Alexander Hoogerheide over bewonerscommunicatie. Samen zijn zij Vormvrij. Een jong bedrijf dat vindt dat de markt toe is aan vernieuwing op dat gebied.
Noordink: “Veel partijen zijn op zoek naar nieuwe ideeën en nieuwe inzichten. Men wil absoluut vooruit, maar in de praktijk is dat best lastig. Ze willen wel verbeteren, maar weten alleen niet hoe.” Vormvrij is druk bezig om een online platform op te zetten die de communicatie tussen bouwbedrijven, woningcorporaties en bewoners moet verbeteren: persoonlijker en eenvoudiger.
De tijd gaat snel; In juli 2014 zijn ze fulltime aan de slag gegaan als communicatie- en ontwerpbureau. Vormvrij verrichtte al snel veel werkzaamheden voor de bouw en corporatiesector. “Tijdens Renovatiesafari’s, waarbij we in de wijk en bij mensen thuis onderzoek deden naar beleving en ervaring, kwamen we erachter dat er één ding heel erg mist in deze branche: de standaardisatie van bewonerscommunicatie,” vertelt Zomer. “Het kost de organisaties veel tijd en moeite om bewoners enthousiast te krijgen voor de veranderingen en om hen goed te betrekken bij de onderhoudstrajecten. Daar willen we iets aan doen. De werkdruk kan lager, de processen efficiënter en het contact met bewoners kan sterker.”
Vormvrij is ondertussen bezig met de introductie van haar eigen digitale platform: ‘Over mijn huis’. Ze werken hiervoor intensief samen met renovatiebedrijf KnaapenGroep om te ontdekken hoe de bewonerscommunicatie beter kan. Met die digitale tool, die nog volop in ontwikkeling is, willen ze het de bewoner gemakkelijk maken. Meer luisteren naar de bewoners is volgens Zomer en Noordink niet dé manier. Noordink legt uit: “Een bewoner heeft vaak geen idee hoe zo’n renovatie verloopt en weet helemaal niet goed wat er allemaal bij komt kijken of waar rekening mee moet worden gehouden. Het heeft alles met inlevingsvermogen te maken: observeer hoe het verloopt in de wijk en reflecteer daar vervolgens op.” De bewoners willen zich volgens Vormvrij meer betrokken voelen en hebben behoefte aan duidelijkheid en overzicht. “Iemand kan zich niet voorbereiden op een renovatie als hij niet precies weet wat er gaat gebeuren en wanneer ze daarmee beginnen. De verschillende partijen spreken allemaal net een andere taal en de communicatie verloopt nogal ad hoc. Als ze elkaar beter snappen, werkt het voor iedereen beter. En dat is te bereiken met ‘Over mijn huis’. Je kunt bijna niet te veel informatie sturen. De bewoners kunnen kiezen voor informatievoorziening via de mail of per post, zodat niemand gepasseerd wordt.”
Sinds het begin van de zomer is Vormvrij partner bij Renda. De reden voor dit partnerschap volgens Zomer: “We vinden het heel belangrijk onze kennis en ervaringen te delen met mensen uit de sector. Tips en tricks. We willen graag laten zien dat het anders kan met behulp van digitale hulpmiddelen die niet al te ingewikkeld zijn. Zo willen we de conservatieve bouwwereld een beetje uit de tent lokken en de ogen laten openen. De digitale wereld is niet zo eng als het lijkt, het biedt juist heel veel mogelijkheden.” Noordink vult hem aan: “Maar we willen wel ook gewoon meer bekendheid van onze tool onder de leden en partners van Renda.”
De heren van Vormvrij zien de toekomst rooskleurig in. Zomer: “Over vijf jaar moet de sector, corporaties en bouwbedrijven, het platform omarmd hebben. Het zou ideaal zijn als het leading is voor bewonerscommunicatie in de branche. De bouwers en corporaties moet ontdekken dat het voor alle partijen meer waarde heeft.” Een goede service is en zal altijd belangrijk zijn voor Vormvrij. “Bij het digitale pakket blijven we ondersteuning aanbieden. De gebruikers laten we na introductie niet aan hun lot over, we willen ze faciliteren in het gebruik. En dat wordt dan ook mede mogelijk gemaakt door een app, die nog komen gaat. Hierin kunnen bewoners alles vinden over de renovatie aan hun huis.”
Reacties