Als ontwikkelaars klantgericht willen bouwen, moeten zij rekening houden met de wensen van huishoudens. Daarbij verdienen niet alleen wensen voor de woning aandacht, maar ook die op het gebied van de woonomgeving. Met stip op één staat rust in de woonwijk, gevolgd door de aanwezigheid van winkels voor levensmiddelen en de algemene veiligheid rondom de woning. Dat blijkt uit het WoonKennis Jaarrapport 2012/2013.
Om te achterhalen in wat voor een omgeving huishoudens willen wonen, vroeg WoonKennis aan ruim 1100 Nederlandse huishoudens wat voor hen de drie meest belangrijke aspecten zijn voor een woonlocatie.
Gemiddeld genomen vinden gezinnen rust in de wijk verreweg het belangrijkste aspect van de woonlocatie (47 procent). Nog eens een derde vindt aanwezigheid van levensmiddelenwinkels in de buurt belangrijk. Als derde belangrijkste locatieaspect wordt algemene veiligheid genoemd (26 procent). Sportmogelijkheden, een politiepost en horecagelegenheden worden nauwelijks genoemd. De meeste mensen zullen voor sport en uitgaansgelegenheden de auto of het openbaar vervoer gebruiken. Bij de politie is tegenwoordig al veel telefonisch of online te regelen.
Totaal
Alleenstaand
Partners met kinderen
Partners zonder kinderen
Eénoudergezin
Rust in de wijk
47
48
44
51
34
Winkels voor levensmiddelen
33
45
25
33
41
Algemene veiligheid
26
22
25
29
29
Groenvoorzieningen
20
23
18
20
22
Parkeergelegenheid
20
17
16
25
17
Omgang buurtbewoners
18
18
20
15
20
Schone wijk
16
12
17
18
8
Openbaar vervoer
16
27
9
15
18
Toegankelijkheid van uitvalswegen
12
10
12
12
13
Winkels anders dan levensmiddelen
11
11
9
11
9
Medische voorzieningen
9
9
4
14
6
Kindvriendelijkheid
8
1
17
3
10
Toegankelijkheid minder validen
6
10
3
7
5
Scholen
6
15
15
Speelmogelijkheden kinderen
5
13
1
6
Verkeersveiligheid
4
3
6
4
2
Park
4
4
3
4
5
Recreatiemogelijkheden
3
3
4
3
7
Verlichting van de buurt
3
3
2
3
6
Horecagelegenheid
2
4
1
2
4
Sportmogelijkheden
2
3
1
4
Bankfiliaal/pinautomaat
1
1
1
Politiepost
Anders
4
5
4
3
5
Weet niet/geen mening
5
4
5
5
34
Bron: WoonKennis, augustus 2012
Het belang van bepaalde aspecten is afhankelijk van het type huishouden. In de onderzoeksresultaten zijn hierin dan ook opvallende verschillen te zien. Zo hechten eenoudergezinnen relatief minder waarde aan rust in de wijk. Winkels voor levensmiddelen in de buurt wordt vooral door huishoudens met één volwassene (alleenstaand, eenoudergezin) relatief belangrijk gevonden. Zij moeten immers uit hun werk snel even naar de supermarkt kunnen, terwijl dat bij gezinnen met twee partners wat flexibeler kan worden opgelost.
Partners (met en zonder kinderen) noemen relatief vaak de aanwezigheid van parkeergelegenheid, terwijl alleenstaanden bovengemiddeld vaak belang hechten aan openbaar vervoer in de buurt. Logischerwijs vinden de gezinnen met kinderen de aanwezigheid van scholen en speelmogelijkheden voor kinderen van belang.
In het onderzoek is onderscheid gemaakt tussen huishoudens met en huishoudens zonder verhuisplannen. Vooral de wensen van huishoudens met verhuisplannen vergen de aandacht van ontwikkelaars en makelaars op de korte termijn, hoewel de verschillen tussen de typen huishoudens klein zijn. Huishoudens met verhuisplannen vinden groenvoorzieningen minder belangrijk. Het openbaar vervoer in de buurt wordt daarentegen door een groter aandeel van de gezinnen met verhuisplannen belangrijk gevonden. Mogelijk komt dit door samenstellingseffecten van de beide groepen, bijvoorbeeld doordat er relatief meer jongeren zijn onder de gezinnen met verhuisplannen. Ook kan het zijn dat huishoudens met verhuisplannen al meer uitgesproken zijn over bepaalde wensen, omdat zij al daadwerkelijk plannen hebben om te verhuizen naar een nieuwe omgeving.
Bron: WoonKennis
Reacties