Energiesprong en het Netwerk Conceptueel Bouwen roepen bouwpartijen op om het beste energienota=nul bouwconcept te ontwikkelen voor nieuwbouw en voor de renovatie van woningen. Daarnaast wordt hen gevraagd vernieuwende opdrachtgevers te nomineren voor een prijs. De winnaars worden bekendgemaakt tijdens manifestatie de Voorsprong op 21 november.
De initiatiefnemers zijn op zoek naar partijen in de bouw die gezamenlijk opereren met gedeelde afspraken, om zo een concept op de markt aan te bieden dat (ten minste) energienota=nul is. Met de prijsvraag, waarmee procesinnovatie gestimuleerd wordt, wil Energiesprong de markt van betaalbare energienotaloze bouwconcepten aanjagen. Nog tot en met 20 september dagen de organisatoren bouwpartijen uit hun concept in te dienen via de website van Energiesprong. Uit alle inzendingen worden maximaal 12 bouwconcepten genomineerd; zes voor nieuwbouw en zes voor renovatie.
Ook is er een prijs voor de opdrachtgever die het meest innovatief met de uitvraag omgaat. Bouwpartijen dragen daartoe innovatieve opdrachtgevers aan bij het Netwerk Conceptueel Bouwen. Het netwerk nomineert vervolgens via regiotafels de opdrachtgevers die in aanmerking komen voor de prijs. Ook deze winnaar wordt bekendgemaakt tijdens de Voorsprong.
Voor de winnende conceptaanbieders is er prijzengeld beschikbaar voor verdere ontwikkeling van het concept. Er zijn drie prijzen in de categorie nieuwbouw en drie in de categorie renovatie (10.000, 7500 en 2500 euro). Het totale prijzengeld bedraagt 75.000 euro, waarvan 40.000 euro voor de winnaars. Een gedeelte (35.000 euro) van het totale prijzengeld wordt ingezet voor een supporttraject voorafgaand aan de Voorsprong en daarna.
De meest vernieuwende opdrachtgever wint een zogenoemde Kansenscan. Met de Kansenscan wordt samen met experts van Energiesprong gekeken naar het bezit van de opdrachtgever, om te onderzoeken waar kansen liggen voor energienota=nul woningen.
De winnaars worden gekozen door een combinatie van het juryoordeel en dat van de aanwezige aanbieders, opdrachtgevers en huurders. De jury bestaat uit prof.dr. Ed Nijssen (marketing), dr. Ivo Opstelten (duurzaamheid), prof.dr. Sandra Schruijer (ketensamenwerking), prof.dr.ir Joop Halman (innovatie) en ir. Pieter Huijbregts (voorzitter).
Reacties