Vorige jaar om deze tijd had Renda elf kennispartners en op zoek naar een nieuwe koers. We wilden meer zichtbaarheid geven aan de mensen achter de bedrijven en organisaties, maatwerk leveren en aantrekkelijker worden voor corporaties. Het moest bovenal menselijker en meer gaan over de bewoners in de sociale huursector. Deze nieuwe koers, ingezet vanaf februari vorig jaar, heeft zijn vruchten afgeworpen, want op dit moment heeft Renda veertig kennispartners. Vanwege deze groei zal er dit jaar een ‘circuit’ van Renda-activiteiten boven en onder de rivieren plaatshebben, wat niet betekent dat je niet overal welkom bent.
De uitkomsten van de Renda Denktank 2015, de jaarlijkse bijeenkomst voor partners (dit jaar op donderdagnamiddag 29 september), geven ook sturing aan de op handen zijnde bijeenkomsten en activiteiten in ons netwerk. Door partners, met name corporaties, is aangegeven dat men graag een middag vrijmaakt voor Renda, maar het liefst kennis neemt van meerdere onderwerpen. Of dat een onderwerp zo ver wordt uitgediept dat ze er daadwerkelijk mee aan de slag kunnen in hun dagelijks werk. Er werd tijdens de Renda Denktank ook opgeroepen tot kwetsbaarheid, want wanneer je je fouten deelt, wordt het pas echt interessant.
De afgelopen drie maanden is Renda druk in de weer geweest om de kennisbehoeften van al deze partners in kaart te brengen. Renda heeft in tientallen persoonlijke gesprekken met (potentiële) kennispartners gehoord wat er in hun organisatie speelt en opgehaald welke kennisbehoefte zij hebben. Nu is er een goed beeld ontstaan en kan Renda vraag en aanbod aan elkaar koppelen. De reeks activiteiten van 2016 is daarvan het resultaat.
Renda doet er alles aan om slim samen te werken, kosten te delen en de prijzen voor bijvoorbeeld een lidmaatschap laag te houden. We zullen dit jaar beter bewaken dat mensen die naar een bijeenkomst willen komen ook daadwerkelijk lid zijn.
Vaak krijgt Renda de vraag wat het verschil is tussen een partnerschap en een lidmaatschap. Dit laatste betreft een individueel lidmaatschap en is persoonsgebonden. Er bestaat een basislidmaatschap, bedoeld om verder kennis te maken met Renda. Je kunt dan één bijeenkomst bijwonen. Wanneer je ervan overtuigd bent dat dit iets voor je is word je expertlid en kun je naar tenminste zes bijeenkomsten komen. Je betaalt daarvoor slechts € 254 per jaar. Uiteraard ontvang je dan ook onze nieuwsbrief, Renda Magazine en kun je overal terecht op onze nieuwe website die in maart de lucht in gaat.
Kennispartners van Renda krijgen twee expertlidmaatschappen die niet persoonsgebonden zijn. Afhankelijk van het onderwerp kun je steeds andere medewerkers laten deelnemen aan een sessie. Uiteraard zijn er nog meer privileges en doe je mee aan alle Renda-rubrieken, praat je mee tijdens de Renda Denktank en breng je soms ook kennis.
Naast de evenementen die voor leden en partners zonder extra kosten toegankelijk zijn, introduceert Renda in 2016 ook betaalde workshops en sessies. Soms wekt dat enige verbazing en roept dat vragen op. Door het vragen van een financiële bijdrage, hoewel laag, is het mogelijk de kennispartner, die kennis komt brengen niet voor de volledige organisatie van de sessie te laten betalen. De partner betaalt Renda om te organiseren, de informatie te valideren en de kwaliteit te garanderen. Degenen die kennis komen halen, helpen Renda met hun bijdrage om de locatie, koffie, thee en borrel te bekostigen en over de bijeenkomst te schrijven zodat ook anderen in het netwerk op de hoogte zijn. Bijkomend voordeel is dat ook andere mensen en netwerken hier heel makkelijk kunnen aanhaken. Dat verrijkt ons netwerk. Het streven is elke maand, op een dinsdag een workshop in te plannen, door het hele land. Als je lid bent van Renda krijg je een mooie korting op de betaalde sessies en kan je je kennis bijspijkeren voor slechts € 75 euro per middag. Ook niet-leden zijn van harte welkom en betalen € 125, waarmee zij ook direct basislid zijn en het Renda Magazine en nieuwsbrief ontvangen, een jaar lang.
Data en events zijn onder voorbehoud
Geïnitieerd door Weijerseikhout en FierDakcontrol. Vanwege succes mogelijk herhaald in december.
Met prof. dr. Anke van Hal.
Onder leiding van Slim Renoveren en Woonstichting SSW de Bilt.
Elke dag vertrekt er een Renda-gezelschap voor een rondgang over de beursvloer langs partners om te horen over nieuwe ideeën, concepten, producten en (ict)-tools. Alle pitches zijn voorbereid in samenwerking met Renda en onder leiding van Erna van Holland of Evamarije Smit worden jouw kritische vragen niet geschuwd.
Woonbedrijf, BouwhulpGroep, Alliantie+ en Caspar de Haan presenteren en debatteren over de Serie van 1.
Van Margareth Zeeman en het Expertteam Transformatie (initiatief van de overheid) leer je hoe je snel kunt transformeren. Leg je casus voor aan het team op het gebied van beleid, gemeenten, ruimtelijke ordening, bestuur en de uitvoering. Leer van elkaars tips en tricks om huisvesting voor elkaar te krijgen.
Meivakantie
Gebroeders van der Plas en corporatie Area over ervaringen met het uitbesteden van Groot Onderhoud, een jaar later. (Verdiepingssessie van 30 april 2015)
Het Renda Bewonerspanel blikt met corporatie terug op renovatie en geeft tips en tricks over het voortraject, de renovatie zelf en vertelt hoe goede nazorg helpt bij het enthousiasmeren van bewoners.
Caspar de Haan en twee corporaties delen hun kennis en ervaring met renoveren naar Label B. Bij de ene loopt het als een trein, bij de ander stroever en trager. Waarom? De vergelijking is de invalshoek voor deze Renda on Tour.
Reisleider Paul Terwisscha, adjunct-directeur Woonbedrijf, popelt om het gesprek aan te gaan met leveranciers: snappen zij wat corporaties nodig hebben en zijn ze bereid te investeren? Graag stelt hij zich open en vraagt hen vooraf: wat hebben jullie van corporaties nodig om te innoveren?
Zomervakantie
Hoe krijg je bewoners warm voor nul op de meter? Het Renda Bewonerspanel in actie.
Utrecht.
De Amsterdamse corporatie Eigen Haard deelt haar ervaringen over de, volledig BIM-gedreven, renovatie van ‘Het Schip’.
WonenBreburg tekende op 27 januari een samenwerkingsovereenkomst waarin ze met 7 schildersbedrijven een contract aangaan voor 15 jaar. Nina Viegers, manager bestaand vastgoed, deelt haar visie en ervaringen met Renda.
Partners en het Renda-team bepalen gezamenlijk de koers en thema’s voor 2017.
Heijmans geeft een kijkje in de keuken en vertelt hoe zij risicodragend hebben getransformeerd en zelfs het beheer op zich hebben genomen voor de aankomende 30 jaar.
Ballast Nedam, de Loods, Schouten Techniek en Ursem nemen ons mee naar een Stroomversnelling-project.
KnaapenGroep is specialist op het gebied van bewonerscommunicatie. Ze nemen Renda weer mee in hun nieuwste inzichten.
Den Bosch.
Reacties