Renda special 2013/2 is verschenen. Abonnees ontvangen het magazine vrijdag 8 november. Het thema van deze editie is 'de corporatie van de toekomst'. Wat zijn toekomstige scenario's voor woningcorporaties? Hoe krijgen zij hun financiën op orde? En welke gevolgen heeft dit voor renovatieprojecten en nieuwbouwplannen? Centraal staat het onderzoek dat USP Marketing Consultancy uitvoerde in opdracht van renda: de jaarlijkse renda renovatie enquête. Naast een uitgebreid artikel waarin de resultaten worden geduid, is ook het volledige onderzoeksrapport online beschikbaar voor leden.
Hoofdredacteur Martin Liebregts schreef het volgende voorwoord voor deze special:
Maar tegelijkertijd zijn de geluiden uit de sociale huurmarkt somber te noemen. De
nieuwbouw is tot stilstand gekomen en ook de renovatiemarkt neemt in omvang af,
mede onder invloed van beschikbare middelen en de afdracht van de verhuurdersheffing aan de overheid. De maatregelen in de sociale woningbouw zullen de komende jaren bescheiden zijn. De corporatie gaat zich namelijk vooral richten op de primaire doelgroep, waarvan circa 60 procent uit eenpersoonshuishoudens bestaat.
Een pas op de plaats heeft alleen zin als gelijktijdig de tijd wordt gebruikt voor nieuwe ontwikkelingen. Nu de denkkracht en de capaciteit vrijkomen, zal de tijd optimaal benut moeten worden voor pilots of proefprojecten die meer perspectief voor de langere termijn bieden. Ook is er nu de ruimte om nieuwe mogelijkheden volop te ontwikkelen. In die zin kan de huidige pas op de plaats aangewend worden om een opstap naar de toekomst te beproeven."
Bekijk alle artikelen van renda special 2013/2.
Reacties