Itho en Stork worden door Nederlandse architecten gezien als de sterkste merken in de installatie. Op het gebied van ruwbouwmaterialen worden Wienerberger en VBI het meest genoemd als sterkste merk. Dit komt vooral door het imago dat deze merken bij architecten hebben. Dit blijkt uit de Q1 2011 rapportage van de European Architectural Barometer, een driemaandelijks onderzoek onder 1 architecten in Europa.
De architecten is (ongeholpen) gevraagd naar hun merkvoorkeur wat betreft installatie zoals ventilatie, koeling, verwarming en verlichting. Ze konden hierbij spontaan 2 merken noemen die zij het sterkst vinden. De top 5 voor Nederland bestaat uit Itho (11 procent), Stork (8 procent), Nefit (8 procent), Remeha (6 procent) en Duco (6 procent).
Bij ruwbouwmaterialen bestaat de top 5 naast Wienerberger (17 procent) en VBI (12 procent) uit Rockwool (8 procent), Calduran (5 procent) en Xella (4 procent).
Nederlandse architecten vinden een installatie- of ruwbouwmerk vooral sterk vanwege de reputatie, de sterke naam of het imago dat het merk heeft. Ook het assortiment en de goede kwaliteit van het merk worden relatief vaak genoemd als reden.
Dit en meer blijkt uit de European Architectural Barometer, het driemaandelijks marktonderzoek van Arch-Vision onder 1.200 architecten in Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Naast indicatoren voor toekomstige bouwvolumes, wordt er elk kwartaal een actueel thema behandeld. Dit omdat architecten niet alleen een betrouwbare indicator zijn voor toekomstige bouwvolumes, maar ook sterk bepalend zijn voor de wijze waarop en met welke materialen er gebouwd wordt.
Reacties