07/12/2010 - Op autosnelweg A7 in Sneek is eind november, dertien jaar na de start van het project, een tweede houten verkeersbrug geplaatst. De brug van Accoya hout piekt 21 m boven de snelweg, is 32 m lang, 8,5 m breed en 16 m hoog. Het ontwerp eindigde als eerste in de Houtinnovatieprijs 2010.
In 2008 werd de eerste brug ingehuldigd die tegelijkertijd de eerste houten brug ter wereld was die de zwaarste verkeersklasse van 60 ton aankan. Omdat voor dit wegenbouwproject het gebruik van duurzame materialen een belangrijke vereiste was, werd gekozen voor Accoya hout van Accsys Technologies PLC.
De verkeersdrukte vereiste een upgrade van de N7 door Sneek tot snelweg A7. Hiervoor moesten meerdere nieuwe bruggen en een aquaduct worden gebouwd om kruisingen ongelijkvloers te kunnen maken. De route loopt echter door en langs een waterrijk gebied, wat betekende dat de upgrade moest aansluiten bij de natuurlijke omgeving en moest voldoen aan de strenge Nederlandse milieueisen. Daarnaast moest ook rekening gehouden worden met de in Nederland vereiste levensduur van 80 jaar voor infrastructurele bruggen. Het project werd aanbesteed door de provincie Friesland.
Ondanks traditionele twijfels over de vormstabiliteit en levensduur van hout, besloten de projectarchitecten dat hout de optimale keus was voor deze bruggen, omdat hout het enige hernieuwbare bouwmateriaal is en bovendien over grote esthetische kwaliteiten beschikt. Zorgen over de duurzaamheid van het Accoya hout werden weggenomen door zware tests en een nieuw rapport van Scion, voorheen het New Zealand Forest Research Institute, waarin wordt bevestigd dat Accoya betere prestaties levert dan de van nature duurzame houtsoorten ceder, cipres, merbau en teak.
Reacties