'Het blijft mensenwerk'. Een kreet die te horen was tijdens de introductie van ‘Over mijn huis’. We waren uitgenodigd bij het Renda Kaffee in Strijp S te Eindhoven. In de coulissen van Philips hadden De Knaapen Groep en Over mijn huis de hoofdrol. En wat een belangstelling! Zoveel mensen betrokken bij bewonerscommunicatie. Zoveel professionaliteit in één zaal. En net zoveel nieuwsgierigheid naar die ene nieuwe tool die vandaag zijn debuut beleefd.
De opbouw van het programma was goed bedacht. Eerst werden we onderverdeeld in vier groepen, afhankelijk van professie. In deze groepen dachten we na over de valkuilen van bewonerscommunicatie. De drie belangrijkste items namen we mee terug naar de vergadering.
Vervolgens was er een sessie, waarbij Evamarije Smit als sprankelende dagvoorzitter vragen stelde aan de dames van Knaapen. Anneke Knaapen met Tante Keet; “bewoners hebben aandacht nodig. Krijgen ze het niet via mij dan eisen ze het wel ergens anders op”. Janneke de Cort; “het zit in ons DNA”. En Sietske Gramsma (ook min of meer van Knaapen) over de wijk Terweide in Culemborg; “Je moet je bekend en bemint maken”. Alle drie de dames gaven even praktisch, humoristisch en duidelijk hun mening over de omgang met bewoners op basis van praktijkervaring. Drie dames met pit. En ze zoeken nog een Hanneke (of een manneke).
En daarna was het woord aan Over mijn huis. Een prachtige terugblik op het onderzoek en de zoektocht naar de bewoners en hun wensen. “Begrijpen ze nou echt wat de uitvoerder heeft uitgelegd?” “Hebben ze nou echt in de gaten welke overlast ze gaan krijgen?” “Weten ze wat er van ze wordt verwacht?” Over mijn huis heeft het antwoord ontdekt: nee. Dat weten ze niet! Er komt zoveel informatie op de bewoners af. Veel te veel. En vaak niet op het goede moment. Samen met Knaapen vonden ze dat genoeg aanleiding om zelf aan de slag te gaan. Dit kan beter. En daarbij zijn ze grondig te werk gegaan. Mee in de praktijk. Kijken en luisteren. En vooral eigenwijs zijn. De ambitie ligt hoog. ‘Over mijn huis’ kan het primaire systeem van de corporatie gaan vervangen. Alles over de woning van de bewoners kan er in. Nou ja, het kan in ieder geval communiceren met de primaire systemen van de corporaties. Het gaat om het aanbrengen van structuur in de communicatie. Het systeem is moment-gedreven. Gestandaardiseerd maatwerk. Je kunt mededelingen doen naar je bewoners. SMS berichten versturen en feedback vragen. Het systeem weet of een bewoner informatie wil per mail of per brief. Familie kan separaat geïnformeerd worden. En na die ene sheet met de mogelijkheden, kwam de sheet met wensen. En ook die zijn ambitieus. Complimenten met het initiatief en complimenten over de ambitie.
Als laatste onderdeel gingen we belangrijkste knelpunten uit de eerste groepen spiegelen met de nieuwe tool, en waar mogelijk afvinken. Voldoet de tool op dit punt, of niet? En daarmee was de cirkel van de sessie weer rond. Erg goed gedaan allemaal.
Mannen van Over mijn huis: vol aan de bak met die tool. Laat de bewoners maar eens ‘een poepje ruiken’. Laat maar zien dat er wel degelijk mensen zijn die om ze geven. Mensen die oprecht interesse hebben in hun en in hun thuis. Die tijd en geld investeren om de communicatie met onze bewoners terdege te verbeteren. Hoe beter jullie het doen, hoe beter wij het kunnen doen. Kom maar op met die digitale tool. Want het blijft mensenwerk!
Klaas Jelle Hakvoort
Klaas Jelle Hakvoort maakt deel uit van het bewonerspanel van Renda. Leden van het bewonerspanel voorzien de artikelen en events van Renda van commentaar.
Reacties