Woningcorporatie Ymere zet in op vraagsturing en procesinnovatie om wonen ook in de toekomst betaalbaar te houden. Dat vertelt Jan Jaap Vogel, als co-creator verantwoordelijk voor het vastgoed binnen Ymere, in een interview met Renda. Door in te gaan op de vraag van de bewoner bespaart de corporatie kosten en ze houdt er tevreden bewoners aan over. Met procesinnovatie wordt samen met de partijen in de keten gezocht naar de beste manieren om kosten te besparen en tegelijkertijd de kwaliteit van de werkzaamheden te verhogen.
Ymere gaat op het gebied van onderhoud en renovatie steeds meer naar vraagsturing toe, vertelt Vogel. “Het is dan de bewoner die de vraag bepaalt. Hij geeft zelf aan wanneer er wat gerenoveerd wordt. We zijn dat nu nog aan het ontwikkelen. Maar in de toekomst kan de huurder in onze YStore zelf het eigen verbeterpakket samenstellen.” Daarvoor is het belangrijk dat de producten in die online omgeving aansluiten bij de beleving van bewoners. Om die reden wil hij geen technische producten presenteren. “Je kiest bijvoorbeeld voor een comfortpakket in plaats van isolatiemateriaal of installaties. Dat sluit veel beter aan bij de beleving van onze klanten. Wat we in die online winkel doen is het faciliteren van vraag en aanbod. Dat heeft voor de klant en voor ons veel voordelen. Ons vastgoed wordt meer waard en je krijgt tevreden klanten. Hierdoor voeg je ook weer waarde toe aan buurten, want tevreden mensen gaan beter om met hun omgeving en stimuleren anderen hetzelfde te doen.” Hij vertelt dat deze koerswijziging in gang is gezet, maar dat dat niet van de ene op de andere dag gerealiseerd is. “Nog niet zo lang geleden bepaalden wij, vaak samen met de aannemer, wanneer en wat we bij onze klanten in huis deden. Als je denkt vanuit de bewoner is dat natuurlijk niet altijd prettig. Maar als je hem zelf laat bepalen wat hij wanneer in zijn huis wil aanpassen, heb je er een tevreden klant bij en je bespaart kosten. We gaan op die manier van push naar pull en leggen onze wil niet meer op aan de huurder, maar vragen hem wat hij wil en wanneer hij dat wil.”
Vogel wil de klant dus centraal stellen in renovatie en onderhoud. Maar om zich heen ziet hij steeds meer renovatieconcepten die juist de techniek centraal stellen. “Ik ben geen tegenstander van De Stroomversnelling, maar het gaat wel erg veel over techniek. Ik ben zeker voor productinnovatie, maar ik wil graag werken met techniek die ik aan de bewoners uit kan leggen.” Daarnaast is het voor veel woningcorporaties moeilijk om ver in de toekomst te kijken, legt hij uit. “Modellen die uitgaan van twintig, dertig of veertig jaar, daar kunnen woningcorporaties niet zo veel mee. Zo lang kunnen we ons niet vastleggen. Bovendien, wie zegt mij dat stroom over twintig jaar niet gratis is? Met zulke dingen kun je op dit moment nog geen rekening houden.” Wat hij wel interessant vindt aan De Stroomversnelling en aanverwante initiatieven is dat het innovatie aanjaagt.
Reacties