Log in
inloggen bij Renda
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Content / Nieuws

Waak voor verkooppraatje

Evamarije Smit 11 december 2015

Zoals wij ons publiek tijdens evenementen vragen zich kwetsbaar op te stellen, in de spiegel te kijken en van je eigen fouten te leren, zo is het nu onze beurt. Wat kan het Renda team leren van haar fouten? Of zoals sommigen het liever zeggen, wat kan zij verbeteren? In dit korte artikel wil Renda haar learnings met jullie delen.

Aanleiding is het Renda event van 19 november over bewonerscommunicatie. Met 90 deelnemers was dat de grootste, gevolgd door het event bij woningcorporatie Area op 30 april waar 80 mensen op af kwamen. De andere Renda bijeenkomsten waren ook goed bezocht met een opkomst rond de 40 mensen.

Het laatste event (19 november) vroegen wij de deelnemers om feedback. Daaraan hebben 36 van de 90 mensen gehoor gegeven. Het feedbackformulier stelde open vragen en er was alle ruimte voor tekst en uitleg. Die ruimte hebben mensen ook genomen, waarvoor onze oprechte dank. Het spannendst was terug te horen hoe de lancering van een nieuw product is gevallen. Juist omdat Renda dat zo nog nooit eerder heeft gedaan.

Geen promo

De belangrijkste boodschap in de feedback is dat we ervoor moeten oppassen dat een Renda-bijeenkomst niet onverhoopt een verkooppraatje wordt. Sommigen, zes reacties, vonden dat bijna het geval. De presentatie van de app met daarbij de gelegenheid om vragen te stellen, werd gewaardeerd maar de aandacht voor de app in de tweede helft van de middag was volgens hen iets te veel van het goede. Iemand schrijft: 'Ik vond de focus teveel op de app  liggen; alsof dat de enige oplossing is'. En: 'Waak ervoor dat het een promo wordt van een bedrijf'. Ook: 'De ICT-man wekte de indruk iets revolutionairs te hebben ontwikkeld maar ik had er meer van verwacht; er zijn al vergelijkbare systemen op de markt. Wel dikke complimenten dat Knaapen en Over mijn huis dit zo delen!'.

 

Balans

De vorm van de tweede helft van de middag was inderdaad op papier mooi rond, maar in de praktijk sloeg het door naar teveel aandacht voor het gelanceerde product. Deze ervaring rijker zal Renda de balans nog meer in de gaten houden en kunnen we eventueel experimenteren met de introductie van meerdere producten of diensten. We zouden zelfs de vergelijking centraal kunnen zetten. We kunnen ook een drietal innovatieve diensten en producten presenteren die juist niet hetzelfde onderwerp betreffen maar wel in elkaars verlengde liggen. We gaan dit verder onderzoeken, ook omdat onze partners tijdens de Renda Denktank gezegd hebben dat zij liever niet een hele middag op pad zijn voor slechts één onderwerp of thema. Met name voor corporatiemensen, die meer werk met minder mensen moeten verzetten is het aantrekkelijk om een veelzijdig aanbod te hebben.

Mini-workshops

Tegelijkertijd is er een sterke behoefte de diepte in te gaan. Onder de reacties op 19 november zei men de mini-workshops heel prettig te vinden, het liefst in gemengde groepen. Op dat vlak kunnen we nog verbeteren: het programma moet minder vol, om ruimte te creëren voor die verdieping. Het mag ook strakker en scherper. Een reactie luidde: 'Voor de uitkomst van de workshops was weinig tijd meer'. En: 'De volgende keer meer tijd inruimen voor dilemma’s en fouten, in gemengde groepen zodat je kan leren van elkaars sterke punten en kunt kijken naar de mogelijkheden'.

Interactief

Er was ook veel lof voor het Rendakaffee van 19 november. Men waardeerde de opzet van de middag, de mix tussen luisteren en meedoen, het informatieve gehalte, de goede inhoud, de openheid, de dialoog met het publiek, de sprekers en de locatie. Iemand zegt: 'Geen cup à soup moment gehad'. En: 'Ik vond het goed, zowel de techniek als de menskant zijn aan bod geweest. Ik voelde een positieve vibe'. Ook: 'Bij Renda is een open en transparante wijze van communiceren'. In de feedback springt de waardering over de interactie inderdaad in het oog. Evenals de goede opkomst, de mix van het gezelschap en de informele, open sfeer bij Renda. De actualiteit en urgentie van het onderwerp is ook diverse keren genoemd net als de behoefte aan een sessie over de participatie van bewoners voorafgaand aan de uitvoeringsfase. Dat gaan we in 2016 zeker doen!

Leerpunten voor Renda:

Klaas Jelle Hakvoort, van Hakvoort Mens en Gebouw, heeft een uitgebreide reactie geplaatst naar aanleiding van het Rendakaffee van 19 november. Lees het hier.

Reacties

Renda ©2025. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren