Om een kantoortransformatie te laten slagen, is een aantal factoren van groot belang. Daarbij heeft de vraag van de doelgroep de hoogste prioriteit. Dit is naar voren gekomen bij een kantoortransformatie in Nieuwegein. Er zijn vijftig wooneenheden gecreëerd, zo is te lezen in 'Hét recept voor transformatie' op Renda.
Voor het project werkten eigenaar Jutphaas Wonen en bouwer transVORM intensief samen met de toekomstige bewoners. De partijen noemen een aantal ingrediënten voor een succesvolle transformatie. Om te beginnen moet een leegstaand pand zich lenen om woningen in te bouwen en is de factor prijs een niet te negeren onderdeel. Daarnaast dient het complex op een schappelijke locatie te liggen. “Je kunt een prachtig pand hebben, maar als het ver weg is van alle voorzieningen of geen parkeerruimte biedt, wil niemand er wonen”, aldus Rob Meijer, bedrijfsleider bij transVORM.
Wat misschien wel het belangrijkste is, zijn de markt en de doelgroep. Want als een complex is gelegen aan een drukke weg zorgt dat voor geluidsoverlast en willen mensen er niet wonen. En als er weinig parkeerruimte is, is dat ook onaantrekkelijk. Daarom is het van belang bewoners al vroeg bij de plannen te betrekken en om hun mening te vragen.
Reacties