Sinds 14 jaar werkt Peter Neuteboom voor PPG Industries / Sigma Coatings. De laatste jaren werkt hij er als accountmanager Vastgoed & Care. Het creëren van duurzame relaties met landelijke Vastgoedinvesteerders, Vastgoedbeheerders en Vastgoedorganisaties binnen de zorg- en onderwijsmarkt en het onderhouden ervan, behoort tot zijn werkzaamheden. Namens PPG beantwoordt hij de Vijf vragen aan...
Bij PPG / Sigma Coatings zetten we ons elke dag in om verven, coatings en aanverwante materialen – waar onze klanten al meer dan 130 jaar vertrouwen in hebben – te ontwikkelen en te leveren. Met toewijding en creativiteit lossen we de grootste uitdagingen van onze klanten op en werken we nauw met hen samen om de juiste aanpak te vinden. Ons hoofdkantoor bevindt zich in Pittsburgh, USA, maar wij zijn actief en innoveren in meer dan 70 landen. De gerapporteerde netto omzet bedroeg in 2016 $14.8 miljard. We bedienen klanten in de bouw, consumentenproducten, industriële- en transportmarkt en secundaire markt.
Instandhouding en verduurzamen van de bestaande voorraad vastgoed. Optimaal voordeel te halen uit het oplossingsgericht denken, door een pragmatische en factbased benadering: TCO en LCA’s gebruiken in de uitvoering van een project, in het belang van de gebruiker, de eigenaar en de maatschappij.
Vanuit de markt wordt een grote behoefte gevoeld om in samenwerkingsverbanden, het kennisniveau over verduurzaming en instandhouding van de bestaande bouw te vergroten. De snelstgroeiende vorm van samenwerken die wij zien en actief ondersteunen is RGS: Resultaat Gericht Samenwerken.
Wij ondersteunen daarin door actief samen te werken en onze visie te delen. Daar hebben we een heel; programma voor opgezet met informatie, advies en tools waarmee we zowel opdrachtgevers als uitvoerende bedrijven ondersteunen in het optimaliseren van het rendement en de waarde van het vastgoed. We noemen dit programma SigmaCare. Je kan het zien als het expertisecentrum van Sigma Coatings, waar we al onze kennis op het gebied van langetermijn-vastgoedonderhoud, verfinnovatie, duurzaamheid en kleur in samenbrengen. Het helpt ons om niet alleen leverancier, maar vooral ook kennispartner te zijn voor corporaties, VvE’s, horeca & recreatie, zorg- & onderwijsinstellingen en vastgoedonderhoudsbedrijven en bij die segmenten te zorgen voor een positieve impact op het maatschappelijke én het financiële rendement van vastgoed.
We leggen steeds meer nadruk op de "zachte kant" van vastgoed onderhoud, want dat is wat de bewoners, de eigenlijke gebruikers van het vastgoed raakt. Denk hierbij vooral aan kleur/beleving/uitstraling. Van woningen, woningblokken en zelfs hele wijken. Kleur heeft positieve effecten op het welzijn en leefbaarheid van de gebruikers van het vastgoed in en rondom het gebouw.
We hebben daarvoor een unieke kleurvisie ontwikkeld genaamd “Colours of Life”. Deze filosofie behelst alle belangrijke periodes in een mensenleven – waaronder ook wonen en verblijven – waarbij kleur een belangrijke invloed heeft op de persoonlijke en gevoelswaarde.
Een goed kleurplan dient professioneel onderbouwd en uitgelegd te worden, maar dient vooral in samenhang te zijn met de omgeving en het gebruikersdoel. De opzet van de filosofie “Colours of Life” heeft als einddoel een professioneel kleurplan waarin het positieve effect van kleur op de mensen in een ruimte centraal staat.
De toekomst van de bouw ligt vooral in de bestaande voorraad en het verduurzamen daarvan. Mede door de terugloop van het nieuwbouwvolume en de demografische ontwikkelingen zal een steeds groter deel van de bouwinvesteringen vloeien naar bestaand vastgoed. Dit in combinatie met ambities op het gebied van energiebesparing, duurzaamheid, woonwensen en wooncomfort, maken dat er een grote kans en uitdaging ligt voor alle betrokkenen uit de bouwkolom.
De bovengenoemde aanpak werkt en slaat aan. Ik haal dan ook een hoop plezier uit projecten waarin verbetering van rendement samengaat met een duurzame aanpak: op duurzame wijze uitvoeren van een klus, gebruik van duurzame materialen en dan op zo’n manier dat het resultaat extra lang mooi blijft. Want dan heeft iedereen gewonnen: de uitvoerder, de eigenaar, wij en bovenal de bewoner.
Reacties